tisdag 14 mars 2017

STENigt Inlägg


Har varje vecka ett nytt TEMA / ORD att tolka med ett eller flera kort
Kika gärna in där (länken i namnet ovan) och titta på alla fina härliga tolkningar

Veckans ord är
~  STEN ~

Jag känner 2 personer som heter Sten, hur kommer det sig att man döper sitt barn till Sten ??
Nu tycker jag att det är ett riktigt coolt namn så undran är bara varför det blev ett namn..

Jag vet jag har konstiga tankar, men finns namnet STEN även på Engelska,
döper ngn sitt barn till STONE i England eller ngt annat Engelsk-talat Land?
Finns det ngn som döper sitt barn till STEIN i Tyskland ? hmm känner man inte igen det som ett efternamn föresten??
Eller visst känner vi igen PIERRE i Frankrike ??  eller så är det jag som är ute och svamlar ;)
Men det är ju mina funderingar och ingen fakta eller info på något vis, så vi får ut och leta ;)

Ni som följt mig ett tag vet att jag fullkomligt Älskar stenar, i alla dess former har alltid samlat på dom och min största dröm var att få min egen VIT STEN, som i serien med samma namn som gick då jag var liten. Har hittat en massa vita stenar men ingen som jag bestämt mig för att just den var stenen jag letade efter.. vet ska ju krångla lite också ;)

Världens  bästa man och son vid STENmuren på FÅRÖ   (en av våra favoritplatser i världen)
Pannkaks stekning sker utomhus på hällen farfar byggt av kalkstenar.


Hemma har vi STEN även Inomhus, det här är vår Granitvägg i badrummet !

Den här stenen finns på Fårö, dom säger att det kallas katthuvud, måste ta reda på om det är så och varför i så fall, själv tog jag kortet för att jag såg ett ansikte...
Det runda uppe och ned en bit är krona eller turban och sen ligger ansiktet snett nedåt med 
öga /näsa/mun Ser ut som ett förstenat ansikte från Egypten 
Vad ser DU ?? ser du ngt annat ??

Tack för att ni är med det är som sagt fantastiskt att se alla tolkningar, det är sånt som får en att vilja fortsätta :)

Och tack för era fina kommentarer i förra inlägget, Jag ingår verkligen i Världens bästa bloggcirkel Love You Al.

Puss & Kram
alias Blogg Sanna ;)

17 kommentarer:

  1. Skrattade gott åt din inledning:-)))) För att vara ärlig så tänkte jag också först på min mans före detta chef som råkade heta Sten. Men jag orkade inte åka till Solna för att fota honom;-)
    Jo, fransmännen tänker rätt, eller fel. Känner flera personer som faktiskt heter Pierre även här hemma.
    Absolut älskar er badrumsvägg - ha-begär uppstår.
    Å visst är det en kopia på Nefertiti som du har hittat i sista bilden. I stället för hennes "hatt" ser man hennes hjärna;-)
    Gud jag älskar din fotoutmaning:-)

    SvaraRadera
  2. Men det har jag - en egen "vita stenen" :) Ja inte helt egen för jag och barnen körde vita stenen så det är vår gemensamma.
    Jättefina steniga bilder. Vilken underbar vägg i badrummet!! Och så härligt att kunna göra pannkakor så där! Dags att börja leta stenar i arkivet :)

    SvaraRadera
  3. Hänger på din fotoutmaning. Kunde inte motstå veckans stenord. Jag älskar som du stenar, särskilt stenmurarna Småland och på Öland. Jag ser ju av din bild att ni har fina stenmurar på Gotland också. Tänker alltid på vilket slit det måste ha varit för människor förr att för hand spetta upp stenar ur jorden och sen bära iväg med. Och med vilken precision många murar är gjorda.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Wow! Granitvägg i badrummet - vill ha! Men om sanningen ska fram så tror jag inte den skulle passa i mitt lilla badrum ... hm... men önska kan jag ju göra ändå :)
    Visst ser jag ansiktet, men ... om jag lägger mitt huvud på sned åt höger då ser jag en skål med en jäsande deg :)
    Säger som BP - älskar den här fotoutmaningen!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har känt några Sten i mitt liv. Hade en klasskamrat som hette Stein, han var norrman, men vi sa Sten. Man heter ju Stig, Sten och Stig, två naturbarn?

    SvaraRadera
  6. Visst är det spännande med stenar! Hittar alltid något nytt när jag tar en strandpromenad. Numera låter jag dem ligga kvar. Stensamlingen blev för stor. Och de är mycket finare på plats.

    SvaraRadera
  7. Den "riktiga" vita stenen, ja då har du fortfarande något spännande att leta efter! Så mysigt med pannkaksstekning utomhus! Sten är väl inte det vanligaste namnet, gillar dina funderingar runt det! Jag har en svåger som heter Sten men tror inte jag känner någon mer.
    Ha det bra! Ser fram emot nästa fotoutmaning hos dig!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin tolkning du gjort av veckans temaord, och jag förstår till fullo att Fårö är ert paradis. Underbara stenbilder, så vackra.
    Sten och stenar dras jag alltid till och tänk att ha en granitvägg i badrummet. Vilken lycka! Mne nu har jag inte det och får völ vara nöjd med annat.
    Intressanta tankar om det svenska namnet Sten. Känner också ett par som heter sten och likaså ett par franska stenar i form av Pierre. Dock inga tyska eller engelska. Men ett par norska "Stein" känner jag.
    Stor kram finaste Sanna och nu ska jag göra klart mina stenar.

    SvaraRadera
  9. Såååå fina bilder ♥ Veckans tema är nog det bästa än så länge :-) Jag vågar inte skriva vad jag tycker sista bilden ser ut som men ska berätta när du ringer mig ikväll ;-)
    KRAM ♥

    SvaraRadera
  10. Ser precis det du ser i bilden! Häftigt!
    Tack för en mycket kul fotoutmaning. Den engagerar!

    SvaraRadera
  11. Visst är det riktigt läckert med stenar! Som muren - eller väggen i ert badrum. Wow!!
    Och din sista bild - visst är det ett huvud från gamla Egypten!

    SvaraRadera
  12. Så många vackra stenbilder du lagt ut........men heta sten?....det kanske är stenkul det hahaha. Men vet hur det är att ha hjärta av sten.

    KRAM fina du!

    SvaraRadera
  13. Jaaa till slut hittade jag din bild i sista bilden men jag tog omvägen över diverse fantasifoster. Sten är läckert, tänker på stenåldern men avstod från att fota en flintskrapa denna gång. Och runstenar men gick inte förbi någon. Jag tog en tur i den urbana stenöknen som omger mig istället. Inte alls lika snyggt som granitvägg och kalkstensugn men dock :)

    SvaraRadera
  14. PS glömde ju min association kring namnet sten, den kom från bibeln och Petrus (samma namn som Pierre?) som betyder klippa eller sten som församlingen skulle byggas på har jag för mig. Ok lite svamligt men det var länge sedan en gammal ateist läste bibeln.

    SvaraRadera
  15. Gillar dina bilder men fastnar speciellt för den näst sista - den är så vacker! Den på väggen! Snyggt fotat!

    SvaraRadera
  16. Förstår att du älskar Fårö, trots att jag aldrig varit på Gotland. Men desto mer på Öland och där är ju gott om sten också.
    Ljuvlig tolkning av temat och dina funderingar, de har jag aldrig haft, men kul, när jag tänker närmare på det. Tror att Stein finns på norska, som namn. En gång var jag ihop med en Sten, faktiskt och han hade gott hjärta 💖
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Gems Sanna, Susanna du sanna; Du har ett fantastisk inlägg om sten :-) Tänkte nästan att du har en en relation till just sten- ar!
    I Norge kan en heta Stein och Steinar, det heter min kusin! Författaren Viveka Sten dyker upp i mitt sten - jag menar mitt minne! Pierre Lindstedt, son till Karl Gustav L. Och så har vi ju Pierre ,ja va heter han nu då som var politiker och ... Schori kanske det var.
    Din sista bild går mig rakt i hjärtat: Jag ser ett nytt liv växa i sten och det tillsvarar min bild av sten-hårt liv och mycket mjukt. Så som sten är i strukturer, formation och känsla.
    Heta stenar har jag stött på hos en massör.
    Tack så mycket för dina ord och ditt påhitt!
    Jag gillar mycket!!
    Stor kram!

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne